Program doradztwa zawodowego to ogół działań podejmowanych przez szkołę w celu odpowiedniego przygotowania uczniów do wyboru dalszego kierunku kształcenia i zawodu. Wybór zawodu jest długofalowym procesem rozwojowym, składającym się z decyzji podejmowanych na przestrzeni wielu lat. Program umożliwia uczniom;
- zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do rozwoju samoświadomości- mocnych i słabych stron, własnych predyspozycji zawodowych, oferty edukacyjnej, rynku pracy i zasad nim rządzących,
- zaplanowanie własnej kariery edukacyjnej i zawodowej.
Współczesna, bardzo dynamiczna rzeczywistość stwarza konieczność kształtowania odpowiednich postaw, wiedzy i umiejętności, pomocnych w przygotowaniu do kreatywnego i efektywnego funkcjonowania na rynku pracy. Doradztwo zawodowe jest nieodłączną częścią programu wychowawczego – profilaktycznego szkoły i służy prawidłowemu rozpoznaniu przez ucznia swojego potencjału edukacyjno -zawodowego oraz rozwijaniu jego tożsamości grupowej, jako ważnego elementu funkcjonowania społecznego.
Program obejmuje działania kierowane do uczniów, rodziców, nauczycieli.
Realizowany jest przez dyrekcję, wychowawców, nauczycieli wszystkich przedmiotów, psychologa , współpracujące ze szkołą podmioty oraz uczniów i ich rodziców.
Cel ogólny:
- Przygotowanie ucznia do dalszego kształcenia; wyboru kierunku edukacji,
- Przygotowanie do roli pracownika, pracodawcy na aktualnym rynku pracy,
- Pomoc w dokonywaniu trafnych wyborów zawodowych i podejmowaniu prowadzących do nich ścieżek edukacyjnych.
Cele szczegółowe – uczeń:
- Poznaje własne predyspozycje zawodowe.
- Rozwija umiejętności, kompetencje przydatne do efektywnego funkcjonowania na dynamicznym rynku pracy w roli pracownika i pracodawcy.
- Potrafi określić mocne i słabe strony, umiejętności, kompetencje i zainteresowania. Wzmacnia poczucie własnej wartości.
- Rozwija swoja mocne strony, umiejętności, kompetencje i zainteresowania, pracuje nad słabymi stronami.
- Zna czynniki trafnego wyboru szkoły i zawodu.
- Zna system kształcenia, ofertę szkół wyższych i policealnych.
- Potrafi podejmować trafne decyzje i dokonywać słusznych wyborów.
- Potrafi planować własną ścieżkę edukacyjno-zawodową.
- Poszerza wiedzę z zakresu zawodów przyszłości na rynku krajowym i unijnym, zna ścieżki edukacyjne prowadzące do zawodów, którymi jest zainteresowany.
Rodzice:
- Są przygotowani do roli ,,doradców”.
- Znają ofertę edukacyjną.
- Wiedzą, gdzie szukać pomocy dla swoich dzieci.
- Znają czynniki wyboru szkoły i zawodu.
Nauczyciele:
- Potrafią diagnozować potrzeby uczniów.
- Rozwijają talenty, zainteresowania uczniów.
- Wspierają młodzież i rodziców w wyborze kierunku kształcenia i zawodu.
Zadania Rady Pedagogicznej:
- Utworzenie i zapewnienie ciągłości działania wewnątrzszkolnego programu doradztwa zgodnie ze statutem szkoły.
- Określenie priorytetów dotyczących orientacji i informacji zawodowej na każdy rok nauki.
- Realizacja działań z zakresu przygotowania uczniów do wyboru drogi zawodowej, umiejętności poruszania się na rynku pracy.
- Identyfikacja potrzeb uczniów i rodziców oraz zmian na rynku pracy i dostosowywanie do nich oferty edukacyjnej placówki.
- Prowadzenie zróżnicowanych metod aktywnego poznawania zawodów, osobowości i kierunków kształcenia oraz rynku pracy.
- Śledzenie losów edukacyjnych i zawodowych absolwentów.
- Zapewnienie uczniom profesjonalnej pomocy doradczej, włączanie placówek, instytucji i zakładów pracy w proces orientacji zawodowej.
- Poszerzanie wiedzy z zakresu współczesnych zawodów oraz zawodów przyszłości na rynku krajowym i unijnym, możliwości rozwoju zainteresowań i talentów uczniów.
- Wspieranie lokalnych inicjatyw mających na celu pomoc młodzieży wejść na rynek pracy.
Zadania nauczycieli przedmiotów:
- Wprowadzanie elementów orientacji edukacyjnej i zawodowej do lekcji przedmiotowych. Powiązanie treści przedmiotowych z możliwymi kierunkami kształcenia i zawodu.
- Wskazywanie korelacji treści przedmiotowych z praktyką zawodową.
- Promowanie swoje przedmiotu/dyscypliny w kontekście wyborów edukacyjno-zawodowych.
- Wskazywanie zawodów, dla których umiejętności przedmiotowe są kluczowe.
- Informowanie o ścieżkach kształcenia prowadzących do zawodów.
- Wskazywanie przedmiotów pokrewnych dla prowadzonego przedmiotu.
- Uświadamianie uczniów o istotności danego przedmiotu szkolnego w karierach edukacyjno-zawodowych realizowanych w innych dyscyplinach.
Formy i metody pracy-dostosowane do potrzeb i możliwości uczniów oraz szkoły.
Przykładowe formy realizacji zadań:
Indywidualne porady, wskazanie miejsc pomocy, źródeł informacji , ankiety, testy, kwestionariusze; dyskusje, pogadanki; zajęcia warsztatowe; gromadzenie i udostępnianie informacji edukacyjno-zawodowej /o zawodach, o rynku pracy, o możliwościach kształcenia i zatrudnienia, o zasadach rekrutacji na wyższe uczelnie/ w postaci prasy, informatorów, broszur itp.
Wykorzystanie różnych narzędzi multimedialnych m. in. gier, programów komputerowych, filmów; konkursy;
Spotkania z przedstawicielami instytucji doradczych; spotkania z przedstawicielami pracodawców (określenie oczekiwań pracodawców); spotkania z przedstawicielami różnych zawodów (rodzice, znajomi, absolwenci);
Powiązanie treści programowych przedmiotu ze światem zawodów;
Współpraca z instytucjami zewnętrznymi (organizacja spotkań);
Korzystanie z pomocy instytucji wspierających doradztwo edukacyjno-zawodowe (PPP, Biuro Edukacji, KOWEZiU, Wyższe Uczelnie, Międzyuczelniane Biura Karier, Gdyński Inkubator Przedsiębiorczości).
Tematyka zajęć grupowych poszerzających wiadomości i umiejętności uczniów będzie dostosowywana do ich potrzeb, zainteresowań.
Zaplanowane- główne treści przypisane do poszczególnych lat nauki:
- Klasy 1: samopoznanie (osobowość, temperament, zainteresowania, umiejętności, wartości, talenty, zdrowie), wyznaczanie celów.
- Klasy 2: zawodoznawstwo- rynek pracy, planowanie kariery
- Klasy 3: strategie poszukiwania pracy i funkcjonowania na rynku pracy, podejmowanie decyzji dotyczących wyboru kierunku studiów.
Oczekiwane efekty i korzyści wynikające z realizacji programu:
- Kształtowanie odpowiednich postaw, zachowań, umiejętności z zakresu wyboru dalszego kształcenia i zawodu,
- Racjonalne planowanie ścieżki zawodowej uczniów,
- Uświadomienie uczniom możliwości wprowadzania zmian w zaplanowanej ścieżce kariery ,
- Pomoc młodzieży w poruszaniu się na rynku pracy ,
- Przygotowanie rodziców do efektywnego wspierania dzieci w ich wyborach edukacyjnych,
- Przekazywanie aktualnych informacji o typach szkół, możliwościach kształcenia,
- Wzrost mobilności absolwentów
- Wyrównanie szans na rynku pracy. Lepsze dopasowanie kompetencji absolwentów do potrzeb rynku pracy,
- Kształtowanie odpowiednich postaw, nawyków, umiejętności i wiedzy młodzieży,
- Właściwe ukierunkowanie i wsparcie samo zatrudnienia. Lepsze dopasowanie ludzi do zawodów- zmniejszenie przekwalifikowania się, większa efektywność pracy, zadowolenie,
- Świadomy i trafny wybór zawodu.
Get Social